Eigenlijk was ik te laat binnen. Stampvol was het, dus liep ik om naar de entreedeur aan de andere kant van de zaal. Daar had ik achterin de zaal Heartbeat hotel toch een goed zicht. Lopende een voorstelling op een festival als dit, is mijn ervaring dat mensen gaan lopen. Toch niet zoals ze verwacht hadden wellicht, of al klaarmakend voor het tevoren geplande optreden, langzaam kon ik wat opschuiven. Steeds beter kreeg ik zicht op Jungstötter uit Duitsland. Heen en weer lopend zoals een dier wachtend op zijn eten, echter hier als middel voor een goede concentratie vertrouwde ik hem toe. Tindersticks en Antony and the Johnsons was de associatie, en dat vind ik mooi. Wat een prettige verrassing.

Categorie fenomenaal was wel Soap&Skin. Vragen als ‘hoe kun je dit schrijven’ of ‘wat drijft je om dit zo te maken’ doen er niet toe en werken zelfs storend tijdens het optreden. Het werd ruim een uur en een wenselijke toegift lang absorberen van een werkelijk uniek werkstuk. Prachtig geassisteerd door Stargaze, een gezelschap uit Berlijn dat modern klassieke muziek combineert met hedendaagse pop en in staat om de muziek van Anja Plaschg naar een hoger niveau te tillen.

Naast haar rol als frontvrouw, trad ze op als dirigent, toen ze de zaal in liep en afstand nam, maar bijvoorbeeld ook als danseres met wat elektro-dance op het podium.

Ontroering is wat het me bracht, zeg maar het voltooid deelwoord van goed, mooi of het doet iets met me.

Kate Tempest.

Zo gegroeid, constateerde ik, ten opzichte van het optreden jaren geleden tijdens Motel Mozaique, toen ik haar voor het eerst zag in de tent op het Schouwburgplein. Toen al respecteerde ik de woordenbrij die goed verstaanbaar, met een prettige en herkenbare stem, over ons uit werd gestort. Ongeloof dat je zo een verhaal uit je hoofd kan vertellen. Toen nog weinig ondersteunt door muziekinstrumenten en al helemaal niet met lichtbeelden. Dat was nu wel anders en versterkte haar optreden. Haar verhaal is ook duidelijk, niet overdreven, maar wel consistent aanwezig in haar performance.

Ook gezien De Avonden, One True Pairing, Dawes, Sinead O’Brian (leuk gesprekje tijdens het kopen van haar EP), Kojaque, Zemel Mathlouthi (heel bijzonder).

Dank voor een zoveelste mooie editie Crossing Border.